Od 1. 1. 2014 mají zaměstnavatelé, lékaři i OSVČ podle zákona č. 470/2011 Sb. povinnost podávat dokumenty ČSSZ pouze elektronicky. Týká se to zákonem předepsaných tiskopisů, které tyto subjekty posílají ČSSZ. Avšak v některých případech byla udělena výjimka – pro OSVČ byla povinnost elektronické komunikace odložena o rok, pro lékaře dokonce o dva. Ale u většiny úkonů je elektronická komunikace přesto povinná a úřady již neakceptují podání v listinné podobě. Česká správa sociálního zabezpečení jako první ze státních institucí zavedla takzvané e – Podání, které umožňuje elektronické podání vybraných formulářů při plnění povinností z oblasti sociálního zabezpečení podle příslušných právních předpisů.
Od začátku letošního roku je elektronická komunikace povinná nejen s ČSSZ, ale také s finančními úřady, i když zde byla zavedena výjimka pro menší živnostníky, kteří stále mohou podávat některé tiskopisy v listinné podobě.
V níže uvedené tabulce naleznete přehled jednotlivých typů podání, které je, resp. bude nutné činit elektronicky v příštích letech, a to pro jednotlivé vyjmenované skupiny.
Zaměstnavatelé |
OSVČ |
Lékaři |
|
Povinně od roku 2014 |
Povinně od roku 2015 |
Povinně od roku 2016 |
|
Evidenční list důchodového pojištění | Přehled o příjmech a výdajích | Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti | |
Potvrzení o studiu pro účely důchodového pojištění | Oznámení o zahájení samostatné výdělečné činnosti | Hlášení ošetřujícího lékaře ve smyslu § 61 zákona o nemocenském pojištění | |
Přehled o výši pojistného | Přihláška k účasti na důchodovém pojištění | ||
Oznámení o nástupu (skončení) zaměstnání | Přihláška k účasti na nemocenském pojištění | ||
Příloha k žádosti o dávku nemocenského pojištění |
Zdroj: www.podnikatel.cz
Nepodceňujte tedy přípravu na povinnou elektronickou komunikaci s úřady a včas se na tyto změny připravte. Pro podrobnosti a informace se na nás můžete kdykoliv obrátit.